Blog

 

Elena Eriksen Elena Eriksen

Hvordan hjelpe merkevaren stå fram i sosiale medier i dag?

Dagens publikum har tilnærmet 0-toleranse for merkevarer med svakt innhold. Hvordan skal merkevaren stå fram i et slikt landskap? Jeg deler egen erfaring og kjent kunnskap i lettfordøyelig form.

Merkevarebygging på nett innholdsstrategi digital markedsføring

Hva skal til for å lykkes som merkevare i sosiale medier i dag? Alt er i endring, men algoritmen bestemmer ikke alt. Målet er å finne veien til hjerte!

Foto: Jesus Solana, Madrid (flickr.com)

Sosiale medier er overfylt med budskap fra merkevarer i form av reklame og organiske innlegg. Dagens publikum har tilnærmet 0-toleranse for merkevarer med svakt innhold. Driver merkevaren utelukkende med promotering av egne produkter, mister målgruppen interessen raskt. Suksessen er en kamp om å komme innenfor tillitssirkel hos målgruppen. Enhver merkevare må lykkes med brobygging for relevans, nytte og troverdighet for å vinne tillitten. Samtidig sliter store og små merkevarer med å finne riktig “oppskrift” for å komme dit.

Er det på tide å tenke nytt rundt innhold i sosiale medier? Basert på samtaler med flere eksperter, egen erfaring og tilgjengelig kunnskap, har jeg laget en enkel oversikt over hva som skal til for å lykkes med markedsføring i sosiale medier.

4 fokusområder som vil hjelpe merkevaren på vei opp:

1.Riktig mental innstilling

Forventningsavklaring er viktigst når man kommer i gang med å planlegge innholdsstrategi til sosiale medier for å kunne tilrettelegge ressurser.

Hvor ligger ambisjonene?

Lavt nivå – «Vi skal bare legge ut noe for å holde oss i siktet hos målgruppen».

Middels – Taktisk målsetting om å øke antall følgere og engasjement med gratis vareprøver og/eller boosted posts.

Høyt nivå – Strategisk sammenkobling av innhold mot forretningsmål. Grundig gjennomtenkt storytelling med fokus på målgruppen og effektiv mix av innlegg som øker engasjement og fører til vekst for forretningen.

Har man høye ambisjoner, må man sikte høyt på kvaliteten i innholdsstrategien til sosiale medier. Kontoer i Instagram, Facebok, Twitter, LinkedIn, Pinterest m.m vil støtte og bidra til overordnede bedrifts mål. Gjennom sosiale medier kan man holde kontinuerlig dialog med målgruppen for å forstå hva som treffer og hva som feiler av budskap.

Det er ikke noe galt med å ligge «lavt» eller «middels» på ambisjonsskalaen for SoMe i ulike faser av merkevarebygging. Det har en sammenheng med behov, allokerte ressurser og budsjett. Bare se på min Insta konto for Astris? :-) Jeg har ikke hatt behov for å være aktiv der ettersom alle mine kunder kom via nettverk. Derfor prioriterte jeg å bruke mest mulig tid på kundene mine. Samtidig er det viktig å forstå at dette er muligheter som går tapt.

For markedsfører er det viktig å få ambisjoner for sosiale medier til et høyere nivå på sikt. Suksessen i SoMe gir merkbare resultater i form av eksplosiv vekst, høyere nivå av lojalitet blant kundene og økt bunnlinje. En del av jobben er å overbevise resten av teamet om å allokere mer ressurser til dette arbeidet. For Astris merkevaren blir det viktig på sikt å vise frem hva Astris kan tilføre av verdi til kunder som ikke kjenner meg personlig. Da blir Insta konto, LinkedIn og Facebook viktige arenaer.

For å bygge og implementere en god innholdsstrategi er det viktig å forstå forholdet mellom kvalitet, hastighet og kostnad.

Hvis det skal gå fort og bli bra, vil det koste mye. Skal det bli bra på lavt budsjett, vil det ta lang tid før man ser resultater. Hvis det må gå fort og billig, blir det ikke bra!

2. Rom for feil

Innholdsmarkedsføring, og spesielt innhold i sosiale medier er kontinuerlig eksperimentering. Det eneste målet med hvert eksperiment er å hente verdifull data som kan hjelpe med å ta neste steg. Det hjelper også med mental innstilling og letter litt på prestasjonspresset.

Det er essensielt å kunne feile med sosial markedsføring. Det er en nødvendig del av prosessen som driver inn data og gode læringer for å kunne justere kursen. Det må være takhøyde for å teste ideer som «flopper». Noe kan plutselig gå viralt, men det vet man aldri på forhånd. Blir man for stiv og redd for å feile, kommer innholdet til å bli repeterende og kjedelig på sikt. Som markedsfører bruk heller «floppene» til å lære mer om publikum, hva de engasjerer seg i, og hvordan merkevaren kommer nærmere hjertene deres.

Da Glossier la ut dette bildet på sin Insta konto midt under lockdown i 2020, ble de med på en viral trend (se her)

Pasta: The Skin Care Trend Nobody Saw Coming (thecut.com)

3. Gjennomtenkt Plan

Dette må hver markedsfører ha på plass for å nå fram i sosiale medier:

Innholdsstrategi: Målet er å bygge tillit gjennom en kontinuerlig strøm av verdi-genererende innhold. Fokuser på forholdet som merkevaren ønsker å bygge med målgruppen.

Taktisk veiviser: Hvordan bringe budskap på riktig sted (kanal) til riktig tid foran øynene til publikum med minimale ressurser.

Kalender: Hva, Hvor og Når plan for innholdspublisering minimum 30 dager frem i tid.

Produksjonsplan: Viktig for å sikre fremgang og bruke ressurser på en effektiv måte (bilder, film, grafisk produksjon, o.l.)

Målingsmodeller: Utvalgte KPI som måles regelmessig for å kunne manøvrere i tide dersom valgt retning ikke gir resultater.

4. Spesialkompetanse

Jeg har drevet min virksomhet i over ett år som «one-woman-show» for å kunne bistå mine kunder med ulike problemstillinger inkludert posisjonering i sosiale medier. Det er mye jeg kunne gjøre selv på strategi og taktikk, planlegge, produsere, gjennomføre og måle aktiviteter som bidrar til merkevarebygging i sosiale medier, men jeg kunne ikke gjøre alt.

Det lønner seg å engasjere spesialister innen ulike felt for å effektivisere ressursbruken. Markedsføring har blitt en paraply av yrker som krever ulike ferdigheter og motivasjon for oppgaver. Digital markedsføring blir til musikk spilt av en orkester der markedsfører er dirigent.

For mine kunder løser vi det slik at jeg henter inn nødvendig kompetanse bak kulissene. Noen oppgaver gjør vi i felleskap med kunden. Stort sett har det gått over forventning når alle bidrar med det de kan best.

Vil du snakke om dine utfordringer?

Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Read More
Elena Eriksen Elena Eriksen

Har markedsføring og matlaging noe felles? Ja, det kan smake brent!

I dette innlegget ser jeg på likheter mellom roller som markedsfører og husmor. Overraskende? Lite gjennomtenkte aktiviteter fører sjelden til et godt resultat.

Gourmetmat kan være lett å tilberede med gode forberedelser. Det samme gjelder i markedsføring for et godt resultat.

Her i familien spiste vi flere hjemmelagde middager i koronatiden enn noen gang tidligere. Da la jeg merke til en ting. Det var stor forskjell mellom de gangene vi hadde en middagsplan før uken begynte, og andre ganger da vi ikke hadde peiling på hva vi skulle spise fra dag til annen.

Både handelen og spiseopplevelsen var som dag og natt. Med en plan for hånd handlet jeg i butikken etter liste eller bestilte levering hjem i god tid før vi gikk tomme for melk. Da opplevde vi at hele uken gikk «smooooth». Matlaging gikk så lett og middagen smakte deilig! Og så var det andre ganger da vi måtte løpe til butikken kl. 17 fordi vi oppdaget at vi manglet egnede middagsvarianter eller vesentlige ingredienser. Ettermiddagen ble stressende og preget av kaos slik at middagen endte opp brent og smakte deretter. 

Hva har det med markedsføring å gjøre, spør dere?

Når jeg åpner Instagram eller Facebook for tiden virker det som om det er kl 17 i lokalbutikken. Det virker som bare et fåtall går gjennom en «handleliste» for å sette sammen en «oppskrift» før annonsering. Det er fullt av «halvferdige» annonser med lite gjennomtenkt tekst og linker som ikke virker. Det står enda verre til med noen av de «nyhetsbrev» jeg får i mailboksen.

Da begynner jeg å tenke på «den brente middagen». Lite gjennomtenkte aktiviteter fører sjelden til noe godt resultat.

Hva skal man gjøre da?

Merkevarestrategi er som en middagsplan for familien; Handleliste er innholdsstrategien; Hvert måltid er det individuelle innholdsstykket dere produserer (annonse, Facebook post, LinkedIn innlegg, nyhetsbrev, osv). Hver komponent i flyten henger sammen, og flyten gir best resultat når sekvensen fra hovedplan til hvert enkelt «måltid» harmonerer.

Hver dag har vi et valg for hvordan vi ønsker å tilnærme oss markedsføring: Strategisk og gjennomtenkt (som gir de beste storiene, kreativ utforming og resultater) eller ikke. Markedsstrategi også digitalstrategi er ikke vanskelig eller krevende. Det trengs bare litt tid og innsats for å få den på plass slik at alle i organisasjonen kan lene seg på en felles plan og forståelse av hva vi ønsker å oppnå med markedsaktivitetene.

Dette kan Astris bistå med!

Tenk hvordan hverdagen deres blir når hele ÅRET er planlagt på forhånd, delt opp i sekvenser som gjenspeiler kundebehov og kundereiser, samt inneholder en «handleliste» for aktiviteter i hver sekvens. Analogien med matlaging blir lett å kjenne igjen for de fleste. Hvorfor hopper så mange bedrifter over denne forberedelsesfasen? Jeg snakker med mange grundere og ledere i mindre bedrifter som alle sammen nikker i anerkjennelse av dette faktum.

De færreste har strategien for digitale aktiviteter skriftlig. Enda færre setter av tid og ressurser til å gå gjennom planen regelmessig og i god tid før de skal sette i gang en kampanje. Samtlige tenker at det er unødvendig og dyrt å bruke et byrå eller konsulenter til å hjelpe dem med dette. De kan gjøre det selv… når de får tid. Tiden får de aldri. Derfor ser vi så mange dårlige annonser på Facebook og det drar ned hele plattformen. Derfor blir nyhetsbrev sjelden lest. Heldigvis er det lett å forandre dette ved å sette opp en plan for effektiv markedsføring som fører til sterkere markedsposisjon og reell omsetningsvekst.

På tide å gjøre det sammen?

Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Read More